Ukraine - ketika masih tenang ... (bahagian 1)

Perniagaan Perkhidmatan

Peristiwa dramatik di Ukraine pastinya tidak menggalakkan pelancong untuk melawat negara yang indah ini. Sungguh menyedihkan kerana jiran timur kami menawarkan banyak tempat yang sangat menarik untuk dilihat - seperti Crimea yang indah. Marilah kita terus berusaha agar keadaan bertambah baik tidak lama lagi, supaya perjalanan ke Ukraine dapat dilakukan semula. Sementara itu, kami menjemput anda untuk membaca laporan dari perjalanan percutian Lviv - Kiev - Feodosia - Odessa - Lviv, yang berlaku pada musim panas 2012. Wira cerita ini ialah tiga sahabat - termasuk pengarang teks itu sendiri.

Ukraine: peringkat pertama - perjalanan melalui Poland dan sempadan

Mungkin ramai yang terkejut dengan kenyataan bahawa peringkat paling memenatkan laluan ke Ukraine adalah ... perjalanan melalui Poland. Bandar destinasi ialah Przemyśl, dari mana ia hanya beberapa kilometer ke sempadan di Medyka. Kereta api - melalui jalan yang sangat panjang dari Szczecin - berlarutan tanpa belas kasihan, dan tertidur duduk dalam kumpulan yang ramai bukanlah yang paling menyenangkan. Penat, kami turun awal pagi di stesen kereta api yang telah diubah suai dengan indah, walaupun menyedihkan kosong di Przemyśl. Dari sana, kami pergi ke perhentian bas, yang dengan syiling dua zloty mengangkut semua orang yang bersedia ke persimpangan sempadan Medyka-Szegini. Mempunyai pengalaman terdahulu dalam fikiran, kami menjangkakan kesukaran apabila menyeberangi sempadan - terutamanya daripada pegawai kastam Ukraine. Kami juga takut beratur, kononnya semut, iaitu orang yang hidup dari perdagangan kecil rentas sempadan. Anda boleh berjumpa dengan mereka sejurus selepas anda meninggalkan bas - mereka secara berterusan menolak rokok, vodka dan pelbagai barangan berharga timur yang dibawa merentasi sempadan (lebih kurang secara sah). Oh, warnanya.

Ternyata, kali ini kami tidak menemui tali semut, daftar masuk hanya mengambil masa beberapa minit. Peringkat seterusnya perjalanan adalah sampai ke kedai runcit yang besar, di mana yang dipanggil Marshrutkas, iaitu bas persiaran yang sangat haus. Penduduk Wrocław boleh berasa selesa di sana - jadual waktu tergantung, tetapi nampaknya tiada siapa yang mengambil berat untuk mematuhinya. Anda hanya perlu berdiri dan menunggu, memegang seketul kerikil hijau ... segelintir Hryvnia yang disebut di pejabat bursa berdekatan. Menariknya, anda juga boleh membayar untuk perjalanan dalam zloty Poland - ini nampaknya pilihan yang lebih menguntungkan, kerana kadar pertukaran di lintasan sempadan, secara ringkasnya, dilebih-lebihkan. Apabila bas yang telah lama menunggu dengan tulisan "Львів" (Lviv) tiba, anda boleh mendapat kejutan yang agak. Tahap haus dan lusuh kenderaan boleh mengerikan, dan silinder misteri yang diletakkan di atas bumbungnya hanya meningkatkan ketakutan. Keadaan tidak bertambah baik oleh keberanian semula jadi pemandu, yang, digabungkan dengan keadaan jalan raya yang teruk (walaupun banyak yang telah berubah semasa Euro 2012), menyebabkan serangan mabuk laut dan mendorong pemeriksaan hati nurani dan doa senyap. Selepas satu jam setengah pemanduan yang kompetitif dalam kerumunan yang ramai (dan ia tidak terlalu buruk, apabila dalam laluan ke Kamieniec Podolski salah seorang penumpang adalah seekor kambing yang wangi), akhirnya kami sampai ke Lviv yang indah.

Ukraine: peringkat dua - Lviv dan perjalanan ke Kiev

Rakan saya dan saya mengenali Lviv dengan baik, jadi datang ke sana adalah tarikan terutamanya untuk ketiga daripada kami, yang baru membuat penampilan sulung di Ukraine. Bagi orang seperti dia, abjad yang berbeza, serupa dengan abjad Rusia, boleh menjadi kejutan budaya. Selepas mempelajari huruf - ia adalah hampir satu perjalanan sentimental ke tadika - memahami huruf Ukraine tidak menimbulkan masalah. Semasa kami merancang lawatan lebih lama ke bandar yang indah ini pada akhir perjalanan kami, kami menghabiskan masa yang berbaki sehingga perlepasan kereta api (kira-kira 6 jam), menjamu selera di restoran pizza berhampiran dataran pasar dan bercakap dengan rakan dari universiti yang membeli tiket untuk kami ke Kiev dan Simferopol. Mengapa kami meminta dia untuk pembelian ini? Kami tidak mempercayai sistem Internet kereta api Ukraine. Di forum, anda boleh menemui banyak aduan daripada orang yang wang mereka hilang di suatu tempat di kedalaman daftar tunai stesen. Dan perlu diketahui bahawa tiket mesti dipesan lebih awal. Ini perlu kerana mereka sentiasa berada di tempat tertentu. Terdapat beberapa kelas pelancongan di Ukraine - yang asas adalah yang dipanggil Siedatyj, tempat duduk di dalam kereta yang sesak dan berbau tidak sedap. Plockartnyj ialah tempat tidur dalam gerabak terbuka.Terbuka, bermakna pada hari itu, apabila tiada cadar di atas katil, sesiapa sahaja boleh duduk di atasnya - terutamanya orang yang tidur di atas anda atau di seberang koridor. Kami memilih kelas membeli-belah, yang bermaksud katil dalam petak tertutup untuk empat orang. Tiket sedemikian sangat menarik dari segi harga - walaupun pada laluan yang panjang dan berbilang jam, anda akan membayar purata antara PLN 50 dan PLN 80. Standard perjalanan terakhir ialah kelas lux, menelan belanja yang banyak - seperti yang kami ketahui kemudian - tempat tidur dalam petak dua.

Menunggu kereta api di stesen kereta api Lviv adalah sangat menyenangkan. Bangunan bersejarah ini telah dipulihkan dengan indah, dan pelancong Barat akan menyukai mesej dan tanda bahasa Inggeris. Sebaik sahaja kami menaiki kereta - dan patut mengetahui bahawa pengurusnya, seorang peguam, mengambil tiket di pintu masuk - kami mendapat kejutan yang menggembirakan. Ternyata pada laluan lapan jam (kereta api berjalan sangat laju berbanding piawaian Poland) kami akan tidur dalam keadaan yang sangat baik. Petak telah diubah suai sepenuhnya, penghawa dingin (berfungsi!) Dan lampu (berfungsi!) Dipasang, lebih-lebih lagi, kami mempunyai (berfungsi!) Kenalan Kuasa dan (berfungsi!) Internet. Perjalanan sedemikian adalah satu keseronokan - anda hanya perlu mengatur peralatan tempat tidur yang diterima daripada peguam (bayaran tambahan, beberapa zloty) dan anda boleh tidur.

Sedikit petua - jika anda lapar atau dahaga semasa dalam perjalanan, anda boleh membeli makanan dan minuman daripada penjual kecil yang berkhemah di platform semasa berhenti di setiap stesen (dan ia bertahan lama). Pilihan terbaik ialah sama ada ladu dengan kentang dan bawang, dibuat oleh babushkas buatan tangan, atau pelbagai jenis chop, iaitu gulung goreng dengan inti. Yang terakhir adalah kepakaran Ukraine - anda boleh bertemu, antara lain, untuk versi dengan daging kambing (perhatian, potensi steat) dan dengan kubis dan cendawan. Doh roti sebegitu sangat mirip dengan yang kita gunakan semasa membuat donat. Dahaga paling baik dihilangkan dengan kvass - minuman yang boleh didapati secara meluas di Poland, tetapi selalunya berkualiti rendah. Asid Ukraine lazat - sesuai untuk cuaca panas.

Ukraine: peringkat tiga - Kiev

Apabila kami bangun, pinggir bandar yang luas di Kiev sudah menjulang di luar tingkap. Ibu kota Ukraine mempunyai sebanyak 835 km² dan mempunyai hampir 3 juta penduduk - sebagai perbandingan: Warsaw boleh membanggakan 517² km dan 1.7 juta rakyat. Sebelum kami sampai ke stesen kereta api monumental, kami berjaya melihat beratus-ratus blok konkrit berdimensi besar, yang sia-sia ditemui di bandar-bandar Poland yang paling rosak oleh Republik Rakyat Poland. Turun dan berjalan melalui stesen kereta api Kiev yang sangat sesak adalah satu cabaran yang nyata. Kami bertiga gerun dengan pemandangan dewan utama. Pada mulanya, nampaknya kami berada di tengah-tengah basilika Byzantine yang besar, kerana candelier yang lazat menitiskan emas dari peti besi berhias, dan dari dinding, orang-orang kudus dari berabad-abad yang lalu memandang kami dengan muram.

Dicubit hampir ke tanah oleh mata memarahi mereka dan dengan beg galas berat kami, kami pergi ke McDonald's berdekatan (satu-satunya pertubuhan gastronomi yang dibuka pada pukul 6 pagi - maklumat berharga untuk pelancong), di mana kami mengisi minyak kopi (baik) dan makan set sarapan pagi ( secara tradisinya mengerikan). Kemudian kami menuju ke stesen metro berhampiran - di sana kami mendapati bahawa anda tidak membayar tambang, tetapi hanya untuk pintu masuk ke stesen. Dengan cara ini, untuk dua Hryvnia (ketika itu 80 sen, hari ini hanya 56) anda boleh menunggang sesuka hati. Ketika itulah kami menyedari bahawa monumentalisme akan sentiasa menemani kami di ibu negara Ukraine. Penurunan eskalator ke kedalaman stesen, yang berlangsung beberapa minit, memberikan kesan yang hebat. Ia adalah perasaan ditelan oleh tanah, ditelan oleh raksasa yang besar. Atau kurang kisah dongeng - pengalaman seperti turun ke syif lombong.

Perjalanan dengan sesak - seperti mungkin di setiap ibu kota - metro adalah singkat. Kami tiba berhampiran pusat bandar, di mana kami telah menyewa sebuah apartmen. Kami dapat menempahnya melalui perkhidmatan Wimdu. Ternyata, bergaul dengan pemilik yang berbahasa Rusia agak bermasalah - walaupun pengetahuan tentang asas bahasa, perlu menggunakan gerak isyarat dan ... Penterjemah Google dengan fungsi suara. Kesukaran ini telah dikompensasikan sepenuhnya oleh harga sewa - kami membayar kurang daripada PLN 30 seorang untuk bilik, dapur, bilik mandi dan balkoni! Dan ia berada di pusat bandar, betul-betul bersebelahan dengan pencakar langit tertinggi di Kiev dan tidak jauh dari orang Kristian, arteri utama metropolis, menuju ke Maidan yang terkenal.

Tetapi ibu negara Ukraine hanya kelihatan baik dengan dompet kami. Saliran poket berlaku kemudian - kebanyakannya di kedai runcit dan restoran. Kami menjelaskan harga yang mengerikan dengan Euro 2012 baru-baru ini, yang merupakan peluang untuk memerah susu tetamu asing (secara tersirat: disumbat). Kami, nampaknya, juga termasuk dalam kumpulan ini, kerana kami dipetik semasa membeli-belah untuk sarapan pagi dan makan malam, serta di pub di mana kami membayar sepinggan kecil ladu Ukraine (jika tidak lazat) (varieniki, pielmieni, dll.) untuk bijirin. Ia juga mahal di restoran Armenia berhampiran Kedutaan Poland (Jaroslawiw Wał). Walau bagaimanapun, walaupun kami menetap di sana, kami tidak menyesal - makanannya hebat dan penari perut membuat persembahan dengannya.

Yang mesti dilihat semasa lawatan ke Kiev ialah berjalan kaki di sepanjang Gereja Christ, laluan bandar utama. Ia adalah jalan yang dibina secara praktikal dari awal selepas perang - oleh itu seni bina realis sosialisnya. Apabila berjalan di sepanjang persiaran, anda boleh berasa sangat kecil, kerana teduhan bangunan besar - kediaman dan komersial - benar-benar mengagumkan. Di satu tempat kami juga menemui Istana Budaya di Warsaw pada skala yang lebih kecil, didiami oleh ratusan keluarga Ukraine. Orang Kristian menuju ke Maidan of Independence, tempat acara menggembirakan pada tahun 2008 dan drama pada permulaan tahun 2013 dan 2014. Pada masa itu, tiada apa-apa yang membayangkan malapetaka - jelas bahawa Maidan adalah tempat pertemuan kegemaran untuk golongan muda dari Kiev. Muzik kedengaran di mana-mana, orang ramai membeli-belah di gerai, dan air pancut tergoda dengan kesejukan airnya. Idyll sebenar antara konkrit dan batu. Siapa sangka setahun setengah kemudian, di tempat saya minum Coke sejuk, seseorang akan mati akibat peluru penembak tepat. Siapa sangka batu turap yang kita lalui ketika itu berlumuran darah Berkuter.

Antara tempat yang kami lawati, seseorang juga harus menyebut dataran dengan monumen Hetman Chmielnicki, di mana bangunan yang dipanggil Sofia Kiev, iaitu Majlis Kebijaksanaan Tuhan. Malangnya, pintu masuk ke kompleks itu sangat mahal, dan kami ingin menyelamatkan bintik hitam untuk makan malam - jadi malangnya kami berhenti bersiar-siar. Satu lagi kawasan yang menarik ialah bukit pantai di belakang Majdan, dari mana terdapat panorama indah Dnieper yang luas. Di bahagian atas terdapat monumen komunis untuk persahabatan Ukraine-Rusia, pelangi konkrit yang pelik (?!) Dan monumen memperingati zaman Cossack lama. Perkara menarik seterusnya ialah Padił, iaitu daerah yang lebih rendah dan lebih tua di Kiev. Jalan yang indah penuh dengan artis dan teater muncul di atas sana, bersama dengan muzium tuan Mikhail Bulgakov. Perhatian! Bersiar-siar hanya dalam kumpulan yang telah ditetapkan - malangnya. Bagi pencinta tanah terbiar timur dan krustasea, yang pernah ditemui di jalan-jalan bandar Poland, perjalanan ke mana-mana stesen metro terakhir disyorkan. Selepas beberapa lama, anda mendarat di planet aneh - kubah emas gereja dan istana batu Stalinis hilang, dan di tempat mereka muncul (dilihat lebih awal dari tingkap kereta api) raksasa konkrit mencapai langit, habitat ratusan ribu penduduk Kiev. Di ruang antara blok terdapat pasar bersepah di mana anda boleh membeli apa sahaja - dari kepala babi yang ternganga dalam jeritan senyap, bahagian kepada traktor dan iPhone palsu yang licik.

Itu semua tentang Kiev. Setelah melepasi orang kudus Kiev yang dicat di dewan stesen untuk kali kedua dan terakhir, kami menaiki kereta api Kiev-Simferopol.